• Creator
    Topic
    Edwin Zuiderweg
    Edwin
    Sleutelbeheerder

Partijstelling uit het afgelopen weekendtoernooi. Ik kwam in deze partij slecht uit de opening en kreeg een zwakke achtergebleven d-pion die steeds moest verdedigd moest worden. Zwart aan zet. Wat zouden jullie hier spelen? (ik houd het voorlopig nog even een beetje vaag, zo was immers ook de situatie in de partij)
    [pgn]
    [SetUp "1"]
    [FEN "3r4/p1qr4/2pp1pk1/5b1p/N1P2QpP/1P3P2/P2R2P1/3R1K2 b - - 0 28"]
    [PlyCount "0"]
    [/pgn]

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Edwin Zuiderweg Edwin.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Edwin Zuiderweg Edwin.
Replies
  • Govert PellikaanGovert Pellikaan
    Sleutelbeheerder
    Post count: 63
    #22127 |

Vooral door je omschrijving is de eerste gedachte natuurlijk d5: 1…d5 2. Dxc7 Txc7 3. cxd5 cxd5 4. Txd5 Txd5 5. Txd5 en dan kijken naar zetten als Tc1/2, Lb1, g3, gxf3

• Edwin ZuiderwegEdwin
    Sleutelbeheerder
    Post count: 34
    #22129 |

Dat was ook de zet die ik speelde. En het is een prima zet. Na 1…d5 2.Dxc7 Txc7 3.cxd5 cxd5 4.Txd5 Txd5 5.Txd5 5…Tc2 geeft de computer een score van 0.0. Gelijke stelling dus. Mijn tegenstander speelde het iets sterker met 3.Pc3 waarna wit de druk kan handhaven. Het zal bij nauwkeurig spel van zwart wellicht nog binnen de remisemarge zijn maar ik verloor de partij uiteindelijk toch nog.

Er is op zet 1 echter een zet die nog iets meer credits krijgt van de computer namelijk 1…Da5! (1…d5 is de 1 na sterkste zet volgens de engines) Wat gebeurt er vervolgens na het voor de hand liggende 2.Txd6?

You must be logged in to reply to this topic.